lørdag, april 04, 2015

For medlemmernes skyld

Har brugt påskeferien på at lade mig inspirere af Carsten Le Madsens  ”For medlemmernes skyld”.
Som mangeårig konsulent og leder i faglige organisationer er denne bog nærmest pligtlæsning – og jeg må sige at der er virkelig mange inspirerende pointer.
Her er mine pointer efter at have læst CLM s bog:
* Fagforeningerne skal passe på med ikke at blive fagforsteninger. Det er der som bekendt en tendens til.
* Og det gælder alle faglige organisationer er i krise. Nogle (LO-forbundene) er mere i krise end andre. (Lægeforeningen). Men alle faglige organisationer rummer også mange potentialer – og vi kan med vende krisen til en fordel.
* Det helt centrale er at få aktiveret de mange medlemsressourcer der findes. Ikke at skrue op for medlemsservicen (servicefælden), men i stedet omdefinere medlemmerne så de bliver medskabere af organisationen – fremfor passive forbrugere.
* Det gøres ved at stille spørgsmålet: ”Hvad kan vi sammen gøre for at øge medlemmets værdi på arbejdsmarkedet”?
* Det handler altså om at de faglige organisationers skal vise sin legitimitet ved at tilføre værdi!
* Værdiskabelse foregår på tre måder:
Værdikæde: Hvad koster et medlem/en sag egentlig? Standardisering og omkostningseffektivt gør det nemmere at nå ud til medlemmerne.
Værdiværksted: Hvad er det for en samlet viden og kompetencer organisationen har Hvordan kan de sættes i spil så de rammer medlemmet? Kan samarbejdspartnere måske gøre det bedre end os selv?Værdinetværk: Hvor gode er vi som organisationer egentlig til at udnytte relationerne medlemmerne imellem?
* CLM låner analyserne og handlingsanvisningerne fra forretningsverden. Men der er også nogle lighedspunkter til de private virksomheder.
  • Ledelserne er gennem de sidste 20 år blevet professionaliseret
  • Konkurrenterne spiller en stadig større rolle.
  • Tættere brugerrelationer er helt centralt for begge verdner.
  • Der bakses med både lovgiverre og interessenter med henblik på at synliggøre sig på markedet/samfundet.
 Alligevel skal fagforeninger udnytte deres unikke særstatus. Og disse er:
  • De er  ikke sat i verden for lade bundlinien bestemme og er dybest set nonprofit-organisationer.
  • Kendskabet til medlemmet og medlemmets rolle på arbjedsmarkedet er misundelsværdigt unikt. Mange ville give dere højre arm for at få disse medlemsinformationer.
  • Ledelsen er demokratisk valgt og står til regnskab over for medlemmet.
  • Paletten er meget bredere end en privat virksomhed:
    • Interessevaretager. Kollektive aftaler
    • Råd og vejledning i forbindelse med ansættelsesforhold
    • Medlemstilbud og netværk.
CLM´s vigtigste råd er at skrue op for medlemmerne. Ikke ved blot at dreje på serviceknappen. (Servicefælden igen). Men ved for alvor at involvere medlemmerne i hele organisationens virke. På den måde kommer organisationens misson – at varetage medlemmernes interesser på løn og ansættelsesforhold også til sin ret, på en ny og tidssvarende måde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar