søndag, august 11, 2024

OL er slut


 

OL er slut. Og her kommer lige et par små refleksioner:

Jeg eeelsker OL - og i år har det været i Paris. Byernes by.

 Særligt åbningshøjtideligheden var OUTSTANDING- hvor Paris virkelig viste sig fra sin mest charmerende side. Ét stort totalteater. 

Og atletikkonkurrencerne altså. Som altid aldeles fantastiske.

Den olympiske ånd tilsiger at alle lande skal være med. Også uanset hvor forbryderiske de er overfor
egne befolkninger og nabolandes befolkninger. Og Rusland ér en forbryderstat. Ingen tvivl om det. Men det ærger det mig at de og Hvide Rusland skal udelukkes. Hvorfor skal de det når alle andre forbryderlande ikke skal? Jeg nævner i flæng: Israel, Syrien, DR Congo. Ja selv USA. Ja. Hykleriet har gode kår.

Og så er jeg også ved at være træt af den DK-patriotisme, som bliver lige lovlig skinger i medierne. Bevares. Det er da skønt, med medaljer til Danmark. Men det er lige før at nationalismen skygger for det smukke og fantastiske når dygtige atleter præsenterer det bedste de har trænet på gennem flere år.

Men alt i alt: OL har været en storslået og fantastisk oplevelse. Glæder mig til vinter OL i 2026 Milano

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar